Organizator usług konferencyjnych zajmuje się całokształtem działań związanych z przygotowywaniem, przeprowadzaniem (realizacją), koordynacją i rozliczaniem konferencji, kongresów
3, targów
11, zjazdów
13, seminariów
10, spotkań i innych imprez oraz wydarzeń o podobnym charakterze.
Opis pracy
Organizator usług konferencyjnych jest zawodem o charakterze usługowym. Celem pracy w tym zawodzie jest zorganizowanie i przeprowadzanie m.in.:
- konferencji,
- kongresów,
- zjazdów,
- seminariów,
- imprez firmowych,
- imprez szkoleniowych,
- targów,
-
konwencji
4,
- imprez integracyjnych i motywacyjnych,
- innych imprez o podobnym charakterze.
Efektem pracy organizatora usług konferencyjnych są zorganizowane i sprawnie przeprowadzone wymienione powyżej przedsięwzięcia.
Działalność organizatora usług konferencyjnych może dotyczyć także organizacji spotkań, meetingów
7, kongresów, konferencji odbywających się przy użyciu środków porozumiewania się na odległość, a także organizacji części artystycznej i/lub rekreacyjnej towarzyszącej organizowanemu wydarzeniu.
Organizator usług konferencyjnych współpracuje z klientami (zarówno indywidualnymi, jak i biznesowymi), a także z pozostałymi interesariuszami
2, w tym przedstawicielami instytucji publicznych, organów władzy państwowej i samorządowej, organizacji pozarządowych, partii politycznych, mediów różnego typu i innych instytucji.
Sposoby wykonywania pracy
Praca w zawodzie organizator usług konferencyjnych polega m.in. na:
- pozyskiwaniu zleceń od klientów (wewnętrznych lub zewnętrznych) lub samodzielnym organizowaniu konferencji i tworzeniu jej koncepcji (określaniu celu organizacji wydarzenia, ustalaniu, kto będzie uczestnikiem spotkania i do kogo kierowane będą działania promocyjno-informacyjne, ustalaniu zakresu tematycznego konferencji itp.),
- wybraniu obiektu lub miejsca w plenerze spełniającego wymagania zamawiającego oraz przygotowywaniu obiektu do bezpiecznego przeprowadzenia usług konferencyjnych,
- planowaniu na podstawie ustaleń ze zlecającym realizowanych zadań, kosztów, czasu i zasobów potrzebnych do przeprowadzenia konferencji, stosując przy tym m.in. zasady racjonalnego gospodarowania zasobami finansowymi,
- wyszukiwaniu interesujących prelegentów i pozyskiwaniu ich do współpracy,
- prowadzeniu działań promocyjnych ukierunkowanych na pozyskiwanie uczestników, w tym na wybieranie metod i środków komunikacji z potencjalnymi uczestnikami, przygotowywaniu lub zlecaniu przygotowywania materiałów promocyjno-reklamowych itp.,
- uzyskiwaniu (o ile to konieczne) pozwoleń wymaganych prawem, przestrzeganiu procedur wewnętrznych firmy lub podmiotu, na terenie którego przedsięwzięcie jest organizowane, przepisów ppoż. i BHP,
- opracowywaniu planu, scenariusza oraz programu konferencji,
- przygotowywaniu zaplecza konferencyjnego, takiego jak: sala, wyposażenie techniczne, zaplecze socjalne, bufet kawowy i wyżywienie, zapewnieniu noclegów dla uczestników i prelegentów oraz programu artystycznego,
- koordynowaniu i nadzorowaniu przebiegu usług konferencyjnych, zapewnianiu bezpieczeństwa i wygody uczestnikom, przekazywaniu informacji dotyczących organizacji konferencji uczestnikom i prelegentom,
- prowadzeniu działań promocyjnych konferencji, organizowaniu własnej pracy oraz zespołu,
- przygotowywaniu budżetu przedsięwzięcia, rozliczaniu po zakończeniu imprezy, prowadzeniu zestawienia kosztów i przychodów (zarządzaniu budżetem) usług konferencyjnych,
- doskonaleniu jakość organizowanych konferencji.
Więcej szczegółowych informacji znajduje się w sekcjach: 3.1. Zadania zawodowe oraz 3.2. Kompetencja zawodowa.
Warunki pracy
Organizator usług konferencyjnych swoją pracę wykonuje przeważnie w pomieszczeniach zamkniętych, w biurze oraz w miejscu organizacji usługi konferencyjnej (hotel, ośrodek konferencyjny, siedziba przedsiębiorstwa, centrum konferencyjno-kongresowe, sala w zamku, na statku rejsowym czy też w galerii sztuki itp.), ewentualnie w siedzibie klienta, gdzie m.in. pozyskuje zlecenie oraz ustala warunki realizacji usługi.
Pomieszczenia biurowe oraz pomieszczenia w miejscu organizacji usług konferencyjnych posiadają oświetlenie dzienne i sztuczne oraz instalację wentylacyjną i klimatyzacyjną.
Organizator usług konferencyjnych część swoich zadań zawodowych wykonuje „w terenie”, m.in. spotkania z klientami, wybór i sprawdzenie miejsca wydarzenia, spotkania z prelegentami, mediami itd.
Więcej informacji znajduje się w sekcji: 4.1. Możliwości podjęcia pracy w zawodzie.
Wykorzystywane maszyny i narzędzia pracy
Organizator usług konferencyjnych w działalności zawodowej wykorzystuje m.in.:
- komputer z dostępem do internetu oraz oprogramowaniem biurowym pozwalającym na przygotowywanie ofert, prezentacji, raportów, materiałów niezbędnych przy wykonywaniu zadań zawodowych,
- telefon komórkowy z dostępem do internetu,
- oprogramowanie do przeglądania zasobów internetu, wysyłania i odbierania poczty elektronicznej,
- programy i systemy ułatwiające kontakt oraz planowanie i koordynację pracy zespołu oraz zarządzanie projektem
12,
- sprzęt biurowy (faks, drukarkę, skaner, niszczarkę, kserokopiarkę, bindownicę),
- projektor-rzutnik, mikrofon, kamerę, aparat fotograficzny, dyktafon,
- narzędzia przeznaczone do komunikacji grupowej (komunikatory społecznościowe, krótkofalówkę),
- samochód osobowy.
Organizacja pracy
Organizator usług konferencyjnych wykonując swoje zadania pracuje w zespole. Jedynie w przypadku małych przedsięwzięć o zasięgu lokalnym może wykonywać powierzone prace indywidualnie.
Organizacja pracy w zawodzie organizator usług konferencyjnych ma projektowy charakter. Na projekt składają się etapy:
- planowania,
- organizowania,
- realizacji, monitoringu i kontroli,
- zamknięcia i rozliczania imprezy.
Praca wykonywana na każdym z powyższych etapów projektu ma charakter zadaniowy, z tego też powodu godziny pracy w zawodzie organizator usług konferencyjnych są w dużej mierze nienormowane. Zadania związane z planowaniem i rozliczaniem oraz organizacją usług konferencyjnych zwykle wykonywane są w dni robocze, choć zdarzają się sytuacje, że zleceniodawca ustala termin organizacji konferencji w dni wolne od pracy.
Ze względu na fakt, że miejsca organizacji usług konferencyjnych są przeważnie poza miejscem siedziby firmy, czy też zamieszkania, organizator usług konferencyjnych nadzorując przebieg usługi konferencyjnej zmuszony jest do częstych wyjazdów służbowych (w tym zagranicznych).
Organizator usług konferencyjnych utrzymuje kontakt ze współpracownikami, dostawcami oraz podwykonawcami usług (catering, gadżety reklamowe, materiały drukowane itp.), prelegentami oraz innymi osobami zaangażowanymi w organizację konferencji.
Organizator usług konferencyjnych zatrudnia, nadzoruje oraz koordynuje pracę osób przydzielonych do realizacji wyznaczonych zadań, a także współpracę z partnerami zewnętrznymi i podwykonawcami usług.
Praca w zawodzie organizator usług konferencyjnych wiąże się z ciągłym ruchem, zmianą otoczenia, miejsca, przebywaniem w przestrzeni publicznej, uczestniczeniem w realizowanych przedsięwzięciach oraz częstym nawiązywaniem kontaktów z innymi ludźmi.
Zagrożenia mające wpływ na bezpieczeństwo pracy człowieka
Organizator usług konferencyjnych może być narażony m.in. na:
- stres wynikający z zakresu odpowiedzialności, częstych kontaktów z ludźmi oraz wykonywania prac pod presją czasu, który może powodować: bezsenność, nerwowość, obniżenie koncentracji,
- hałas związany z oprawą muzyczną imprez i związany z tym ubytek słuchu,
- wypadki komunikacyjne.
Wymagania psychofizyczne
Dla pracownika wykonującego zawód organizator usług konferencyjnych ważne są:
w kategorii wymagań fizycznych
- ogólna wydolność fizyczna,
- sprawność narządu słuchu,
- sprawność narządu wzroku,
- sprawność narządów równowagi,
- sprawność układu krążenia,
- sprawność układu oddechowego,
- sprawność układu kostno-stawowego;
w kategorii sprawności sensomotorycznych
- ostrość słuchu,
- ostrość wzroku,
- rozróżnianie barw,
- koordynacja wzrokowo-ruchowa,
- zmysł równowagi,
- zręczność rąk,
- zręczność palców,
- szybki refleks,
- spostrzegawczość;
w kategorii sprawności i zdolności
- łatwość przechodzenia z jednej czynności do drugiej,
- łatwość wypowiadania się w mowie i w piśmie,
- predyspozycje do postępowania z ludźmi,
- rozumowanie logiczne,
- zdolność koncentracji uwagi,
- współdziałanie i współpraca w zespole (grupie),
- zdolność nawiązywania kontaktu z ludźmi,
- uzdolnienia kierownicze i organizacyjne,
- zdolność rozwiązywania konfliktów,
- zdolność skutecznego negocjowania,
- zdolność skutecznego przekonywania,
- zdolność utrzymywania pozytywnych relacji ze współpracownikami,
- zdolność podejmowania szybkich i trafnych decyzji;
w kategorii cech osobowościowych
- dążenie do osiągania celów,
- dbałość o jakość pracy,
- dokładność,
- dyspozycyjność,
- gotowość do pracy w szybkim tempie,
- wytrzymałość na długotrwały wysiłek psychiczny,
- wytrwałość i cierpliwość,
- odpowiedzialność za innych,
- samokontrola,
- asertywność,
- gotowość do tworzenia i podtrzymywania sieci kontaktów z klientami,
- zainteresowania menedżerskie,
- odporność emocjonalna,
- empatia,
- obowiązkowość,
- sumienność i punktualność,
- wysoka kultura osobista.
Więcej informacji znajduje się w sekcjach: 3.3. Kompetencje społeczne; 3.4. Profil kompetencji kluczowych dla zawodu.
Wymagania zdrowotne
Organizator usług konferencyjnych powinien mieć dobrą sprawność fizyczną i psychiczną, a także dobry ogólny stan zdrowia.
Praca w zawodzie organizator usług konferencyjnych pod względem wydatku energetycznego należy do prac lekkich/średnio ciężkich. W zawodzie organizator usług konferencyjnych występują obciążenia umysłowe związane np. z analizowaniem, rozwiązywaniem problemów i podejmowaniem decyzji związanych z planowaniem, organizowaniem i koordynowaniem usług konferencyjnych.
Przeciwwskazaniami do wykonywania zawodu organizator usług konferencyjnych są m.in.:
- dysfunkcje psychiczne każdego stopnia,
- dysfunkcje fizyczne w stopniu znacznym, uniemożliwiające np. samodzielne poruszanie się,
- niska wytrzymałość fizyczna,
- zaburzenia widzenia barw,
- zaburzenia słuchu,
- ograniczenia sprawności rąk.
Do najczęściej występujących w zawodzie organizator usług konferencyjnych chorób można zaliczyć:
- choroby układu nerwowego i krążenia wynikające ze stresu i przemęczenia,
- choroby zwyrodnienia kręgosłupa.
WAŻNE:
O stanie zdrowia i ewentualnych przeciwwskazaniach do wykonywania zawodu orzeka lekarz medycyny pracy.
Więcej informacji znajduje się w sekcji: 4.4. Możliwości zatrudnienia osób niepełnosprawnych w zawodzie.
Wykształcenie niezbędne do podjęcia pracy w zawodzie
Nie ma aktualnie (2018 r.) formalnych wymogów odnośnie poziomu wykształcenia, jakim ma legitymować się osoba wykonująca zawód organizator usług konferencyjnych.
Dla pracodawców zatrudniających w zawodzie organizator usług konferencyjnych wystarczające może być posiadanie przez potencjalnego pracownika wykształcenia średniego.
Jednak na rynku pracy przez pracodawców preferowane są osoby legitymujące się dokumentami potwierdzającymi ukończenie studiów I oraz II stopnia lub studiów podyplomowych.
Tytuły zawodowe, kwalifikacje i uprawnienia niezbędne/preferowane do podjęcia pracy w zawodzie
Pracę w zawodzie organizator usług konferencyjnych może wykonywać osoba, która:
- uzyskała doświadczenie w trakcie wykonywania prac w zakresie organizacji usług konferencyjnych,
- odbyła szkolenie przeprowadzone przez pracodawcę lub zorganizowane w firmie szkoleniowej, specjalizującej się w prowadzeniu kursów z zakresu organizacji usług konferencyjnych.
Podjęcie pracy w zawodzie organizator usług konferencyjnych ułatwiają:
- świadectwo ukończenia szkoły średniej (liceum ogólnokształcącego lub technikum),
- dyplom ukończenia studiów I oraz II stopnia np. na kierunku: zarządzanie i specjalności organizacja eventów, koncertów i imprez sportowych, marketing,
- świadectwo ukończenia studiów podyplomowych np. w zakresie event management, zarządzanie projektami,
- dyplom ukończenia studiów Master of Business Administration (MBA)
6.
Dodatkowymi atutami przy zatrudnieniu w zawodzie organizator usług konferencyjnych są m.in.:
- suplementy dla absolwentów szkół wyższych – Europass (w języku polskim i angielskim), wydawane na prośbę zainteresowanego przez szkoły wyższe razem z dyplomem ukończenia studiów,
- certyfikaty lub zaświadczenia potwierdzające ukończenie szkoleń i kursów dla organizatorów usług konferencyjnych,
- zaświadczenie o ukończeniu szkolenia z języka obcego (preferowana jest znajomość języka angielskiego, na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego),
- świadectwa pracy potwierdzające znajomość specyfiki organizacji usług konferencyjnych,
- prawo jazdy kat. B.
Więcej informacji znajduje się w sekcji: 4.2. Instytucje oferujące kształcenie, szkolenie i/lub potwierdzanie kompetencji w ramach zawodu.
Możliwości rozwoju zawodowego i awansu
W zawodzie organizator usług konferencyjnych możliwości awansu pionowego
1 są dość ograniczone i uzależnione m.in. od wielkości organizacji, w której pracownik funkcjonuje i/lub wielkości organizowanych imprez. Nieco inaczej ścieżka awansu będzie przebiegała w organizacjach komercyjnych (np. agencjach marketingowych, eventowych), a inaczej w komórkach organizacyjnych, zajmujących się organizacją konferencji i szkoleń np. w dużych firmach.
Wraz ze zdobywanym doświadczeniem organizator usług konferencyjnych może zyskać możliwość organizacji wydarzeń coraz większych, bardziej złożonych pod względem logistyki, budżetu, liczby zatrudnionych pracowników, włącznie z organizacją imprez międzynarodowych. Często też uzyskuje możliwość organizacji imprez o charakterze kulturalnym, rozrywkowym.
Jedną z możliwości rozwoju w przypadku osób posiadających znaczne doświadczenie w organizacji usług konferencyjnych, jest prowadzenie własnej działalności gospodarczej w zakresie organizacji konferencji, działalności konsultingowej (doradczej) oraz szkoleniowej w tym obszarze.
Organizator usług konferencyjnych może uczestniczyć w studiach, studiach podyplomowych, kursach, lub/i szkoleniach branżowych podwyższających jego kompetencje, w szczególności w zakresie komunikacji, promocji i public relations, sprzedaży, pozyskiwania środków finansowych, zarządzania projektami.
Możliwości potwierdzania kompetencji
Obecnie (2018 r.) w zawodzie organizator usług konferencyjnych uczelnie wyższe potwierdzają ukończenie studiów I i/lub II stopnia na kierunku zarządzanie i specjalności organizacja eventów, koncertów i imprez sportowych oraz studiów podyplomowych w zakresie np. event management, zarządzanie projektami, czy też Master of Business Administration (MBA).
Nabycie wykształcenia średniego poprzez wydanie świadectwa ukończenia liceum ogólnokształcącego lub technikum potwierdzają szkoły publiczne i niepubliczne.
Posiadanie kompetencji w zawodzie organizator usług konferencyjnych weryfikowane jest głównie przez rynek. Zakończone powodzeniem usługi konferencyjne potwierdzają nabycie kompetencji organizacyjnych i możliwość kompleksowego przygotowywania imprez o bardziej złożonym charakterze. Najlepszym potwierdzeniem kompetencji w branży jest polecenie przez dotychczasowego zadowolonego klienta innemu potencjalnemu zleceniodawcy usług świadczonych przez organizatora usług konferencyjnych (tzw. marketing szeptany
5).
Więcej informacji można uzyskać w Rejestrze Usług Rozwojowych https://uslugirozwojowe.parp.gov.pl oraz Zintegrowanym Rejestrze Kwalifikacji https://rejestr.kwalifikacje.gov.pl
Osoba zatrudniona w zawodzie organizator usług konferencyjnych może rozszerzać swoje kompetencje zawodowe w zawodach pokrewnych:
Nazwa zawodu pokrewnego
zgodnie z Klasyfikacją zawodów i specjalności
|
Kod zawodu
|
Kierownik centrum konferencyjnego
|
143904
|
Organizator imprez rozrywkowych (organizator eventów)
|
333201
|