Lp.
|
Nazwa pojęcia |
Definicja
|
Źródło
|
1. |
Dron filmowy |
Jest to bezzałogowy sprzęt latający o różnych parametrach nośnych. Sterowany w sposób zdalny. Ma możliwość zapisu obrazu filmowego oraz osobną sterowność kamery. Może mieć wbudowaną kamerę na stałe lub możliwość zamocowania różnych kamer, w tym ciężkich filmowych.
|
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie:
http://www.gisplay.pl/drony.html
[dostęp: 31.10.2018]
|
2. |
Dubel filmowy |
Powtórzenie ujęcia na polecenie reżysera, producenta. Często po zgłoszeniu przez operatora kamery błędu technicznego lub artystycznego.
Powtórzenie dotyczy pracy przy realizacji utworów kreacyjnych.
|
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: Hendrykowski M.: Słownik terminów filmowych. Wydawnictwo Ars Nova, Poznań 1994
|
3. |
Dzień zdjęciowy |
Czas wykonywania zdjęć. Określany w środowisku filmowym okres pracy ekipy filmowej w trakcie doby. Bez znaczenia, czy w rzeczywistości jest to dzień, czy noc. Trwa maksymalnie 12 godzin z godzinną przerwą, dodatkowe godziny oraz należne honorarium muszą być uwzględnione w umowie.
|
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie:
https://www.sfp.org.pl/wydarzenia,111,1691,0,1,Produkcja-filmowa-producent-definicje.html
[dostęp: 31.10.2018]
|
4. |
Ekipa filmowa |
Grupa osób biorąca udział w realizacji projektu filmowego, zarówno na planie zdjęć, jak i w biurze produkcji.
|
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie:
https://www.sfp.org.pl/wydarzenia,111,1691,0,1,Produkcja-filmowa-producent-definicje.html
[dostęp: 31.10.2018]
|
5. |
Ekipa techniczna |
Grupa osób pracująca na planie filmowym zajmująca się realizacją dzieła filmowego, telewizyjnego, zapisem obrazu i dźwięku bez aktu twórczego. Do ekipy technicznej zaliczają się np.: wózkarz, mikrofoniarz, asystent operatora, oświetlacz, dyżurny itp.
|
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie:
https://www.sfp.org.pl/wydarzenia,111,1691,0,1,Produkcja-filmowa-producent-definicje.html
[dostęp: 31.10.2018]
|
6. |
Gimbal |
Przenośne urządzenie służące do stabilizacji obrazu filmowego podczas filmowania z ręki, samochodu czy innych trzęsących się środków transportu.
|
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: Malkiewicz K., Mullen D.: Cinematography: Third Edition. Simon & Schuster, New York 2005
|
7. |
Głowica korbowa |
Urządzenie służące do szwenkowania, prowadzenia kamery za pomocą korb ręcznych. Głowica korbowa zawiera w sobie dwie korby, jedna odpowiada za ruch kamery w pionie, a druga za ruch w poziomie, pracując w osi kamery. Jest to urządzenie, do którego jest zamontowana kamera filmowa, telewizyjna.
|
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: Hendrykowski M.: Słownik terminów filmowych. Wydawnictwo Ars Nova, Poznań 1994
|
8. |
Gorąca głowica |
Jest to urządzenie, do którego montuje się kamerę umożliwiającą zdalne kontrolowanie ruchu w osi kamery zarówno w pionie, jak i w poziomie. Zakres ruchu zależy od producenta danej głowicy.
|
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: Braverman B.: Sztuka filmowania. Sekrety warsztatu operatora. Wydawnictwo Helion, Gliwice 2011
|
9. |
Grip filmowy |
Potocznie określa się tak sprzęt służący do obsługi kamery w ruchu, taki jak: jazda kamerowa, kran filmowy. Gripem nazywa się również konkretny statyw filmowy do lamp lub innego rodzaju sprzętu, np.: ram lub flag filmowych.
|
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: Malkiewicz K., Mullen D.: Cinematography: Third Edition. Simon & Schuster, New York 2005
|
10. |
ISO (International Organization for Standardization) |
Jednostka, w której jest wyrażona czułość filmów i nośników cyfrowych zapisujących obraz. Skrót od International Organization for Standardization – federacji zajmującej się ustalaniem standardów.
|
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: Malkiewicz K., Mullen D.: Cinematography: Third Edition. Simon & Schuster, New York 2005
|
11. |
Jazda kamerowa |
Platforma bądź wózek z możliwością zamontowania kamery wraz z głowicą. Platforma ta porusza się w sposób płynny po szynach zwanych również “jazdą” i jest napędzana najczęściej pracą mięśni ludzkich i prowadzona przez wózkarza.
|
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: Hendrykowski M.: Słownik terminów filmowych. Wydawnictwo Ars Nova, Poznań 1994
|
12. |
Kadr |
Fragment na który jest skierowana kamera z układem optycznym. Określany jest dwoma bokami szerokości i dwoma bokami wysokości. Wartości tych boków określają proporcje kadru. Proporcje te są określone w tak zwanych formatach filmowych. W kamerach filmowych kadr ma zazwyczaj kształt prostokątny.
|
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: Hendrykowski M.: Słownik terminów filmowych. Wydawnictwo Ars Nova, Poznań 1994
|
13. |
Kran kamerowy |
Urządzenie przypominające dźwig pozwalające na płynne unoszenie kamery i przemieszczanie się jej względem obiektu zdjęciowego.
|
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: Hendrykowski M.: Słownik terminów filmowych. Wydawnictwo Ars Nova, Poznań 1994
|
14. |
Ogniskowa obiektywu |
Jest ona parametrem mówiącym o wartości szerokości kąta widzenia danego obiektywu.
|
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: Hendrykowski M.: Słownik terminów filmowych. Wydawnictwo Ars Nova, Poznań 1994
|
15. |
Operator obrazu |
Osoba pracująca w ekipie lub samodzielnie, odpowiedzialna za powstanie obrazu filmowego
i telewizyjnego zarówno pod względem technicznym, jak i artystycznym. Jest szefem pionu operatorskiego, autorem zdjęć filmowych.
|
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: Schild W., Pehle T.: Wideofilmowanie. Techniki filmowania. Udźwiękowienie. Montaż. Muza, Warszawa 1993
|
16. |
Ostrzyciel |
Osoba odpowiedzialna za prowadzenie ostrości względem ruchu kamery do obiektu filmowanego – istotnego (punktu – obrazu).
|
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie:
https://encenc.pl/asystent-obrazu/
[dostęp: 31.10.2018]
|
17. |
Pick-up |
Powtórzenie fragmentu dubla filmowego.
|
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: Malkiewicz K., Mullen D.: Cinematography: Third Edition. Simon & Schuster, New York 2005
|
18. |
Pion operatorski |
Grupa osób pracujących przy realizacjach filmowych i telewizyjnych. Odpowiadająca za wszystkie składowe części, które tworzą obraz ruchomy. Szefem i osobą odpowiedzialną za pracę pionu jest operator obrazu zwany również autorem zdjęć. Do pionu operatorskiego w podstawowym minimalnym składzie przynależą: operator kamery, asystent kamery, ostrzyciel, wózkarz, mistrz oświetlenia, oświetlacze.
|
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie:
https://stronkakubazaliczenie.wordpress.com/pio-operatorski/
[dostęp: 31.10.2018]
|
19. |
Przestrzeń filmowa |
To fragment rzeczywistości zawarty w kadrze filmowym.
|
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: Schild W., Pehle T.: Wideofilmowanie. Techniki filmowania. Udźwiękowienie. Montaż. Muza, Warszawa 1993
|
20. |
Ruch wewnątrzkadrowy |
To ruch zawarty w kadrze, który dzieje się w obrębie boków wysokości i szerokości kadru. Ruch ten może się odbywać również w głąb kadru i tworzyć go mogą zarówno aktorzy, jak i przedmioty.
|
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie:
http://edukacjafilmowa.pl/abc-filmu/
[dostęp: 31.10.2018]
|
21. |
Scena |
Sekwencja ujęć filmowych występujących po sobie lub też jedno ujęcie tworzące fragment większej całości dzieła filmowego. Scena w przypadku filmu zawiera w sobie jedną sytuację lub w zależności od konstrukcji i inscenizacji sytuacji kilka.
|
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: Schild W., Pehle T.: Wideofilmowanie. Techniki filmowania. Udźwiękowienie. Montaż. Muza, Warszawa 1993
|
22. |
Second unit |
Określenie równolegle pracującej ekipy przy tym samym projekcie.
|
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: Malkiewicz K., Mullen D.: Cinematography: Third Edition. Simon & Schuster, New York 2005
|
23. |
Steadycam |
To urządzenie do uzyskania płynnego ruchu kamery. Za płynność ruchu urządzenia odpowiada system przegubów, sprężyn, żyroskopów.
|
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: Malkiewicz K., Mullen D.: Cinematography: Third Edition. Simon & Schuster, New York 2005
|
24. |
Szwenkier |
Osoba odpowiadająca za pracę kamery w kontekście tworzenia ujęcia. To osoba pracująca za kamerą i wykonująca jej określone ruchy. Pracująca samodzielnie lub realizująca polecenia operatora obrazu lub reżysera.
|
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: Schild W., Pehle T.: Wideofilmowanie. Techniki filmowania. Udźwiękowienie. Montaż. Muza, Warszawa 1993
|
25. |
Temperatura barwowa |
Jest to obiektywna miara wyrażania barwy danego źródła światła, w skali Kelvina, np.: temperatura światła dziennego to 5600K, płomienia świecy to 1800K.
|
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: Hendrykowski M.: Słownik terminów filmowych. Wydawnictwo Ars Nova, Poznań 1994
|